Saturday, February 5, 2011

berniaga di tepi jalan

ibu saudara saya datang kerumah dan bercerita tentang perniagaan dier yang semakin maju... tentu kamu fikir yang mak cik saya nier usahawanita kan.. he..he..he.. betol pun.. dan pada waktu dier bercerita saya sangat2 tertarik dengan cerita dier dan saya pun berkata dengan bangganya.....
















mak cik saya terdiammmm... sebab perniagaan dier tu besar, dapat ker saya lakukan.. hu..hu..hu






''ok,tak kisah tapi bangun awal tau!! ''






"orite.." dengan senyum sampai ke telinga..he..he..






biles saya dah terlebih excited saya pun mulakan lar operasi membuat kuih.. untuk dijual pada keesokkan pagi.. kuih nya nama kuih saguku... he..he..he... sedap tau.. kueh nie mmg saya suka. sedap.. manis... nyummy.. nyummmy..







esoknya dengan seawal pukul 5.30 pagi saya bangun mandi..solat.. dan bersiap.. lepas tu saya tengok mak cik saya dah buatkan nasi lemak untuk dijual.. agak2nya die bangun pukul berapa yer..???? mak cik hebat larrr...







inilah yang mak cik saya buatkan..















biler dah siap semuanya saya pun bergerak dari rumah mak cik sampai ker gerai... mulalah operasi kami.. mengangkat meja,, susun kerusi.. bungkus nasi lemak.. bla..bla..bla..bla..
biler dah siap menantilah saya dengan penuh sabar.. 8.a.m






8.01a.m
8.05a.m









8.30a.m





mak cik berkata "kak mana lar customer nie.." dengan perasaan sedih... selalunya 8.30 dah habis..


saya pun berkata "sabar mak cik.. kejap lagi adakah tue.."























tiba-tiba














wah.. ramainya....




tak menang tangan di buatnya.. "dik nak nasi 10 bungkus" kakak nak kueh RM5"
"anak nak nasi lemak 5, kueh rm2..









habis jugak makanan tu..  saya dengan mak cik saya pun tersenyum dan bersyukur.. he..he.. yang paling penting kueh saya pun laku..... pukul 10a.m saya pun bergerak balik..




last story, mak cik berkata nak upah berapa ????

ermmm..errr.... ntah tak kisah...

tau tak saya dapat berapa...







1 juta rupiahhhhh...
he.hhhhheeeeeee..he.....



tak kisah lah,sekurang-kurangnya saya dapat merasai pengalaman  orang berniga ditepi jalan..

No comments: